Vanliga frågor

Om du inte hittar svar på din fråga nedan, maila oss på kansliet@uppsalamakerspace.se så svarar vi på din fråga, altenativt nå ut till medlemmarna på vår epost-lista, Facebook-grupp eller vår Slack-chatt. Frågor angående lokal och inpassering kan ni skicka till våra lokalansvariga på mail umslokalansvariga@googlegroups.com.

Frågorna är uppdelade i följande sektioner:


Betalning

– Jag har betalat, när händer något?

Vi kollar inkomna betalningar cirka 3 gånger i veckan, kring ledigheter kan det dröja lite längre. Det betyder att i allmänhet bör du få informationsmail till den email du angivit inom 3 dagar.

– Jag har inte fått något mail, vad gör jag nu?

Om det gått 3 dagar utan att du fått något mail från kansliet@uppsalamakerspace.se så rekommenderar vi att du först kollar i din spamfolder så det inte fastnat där. Om du inte hittar mailet rekommenderar vi att du hör av dig till ovanstående adress och frågar om något gått fel. Ett annat alternativ är att du går in i vår slack-chatt och hör dig för, det finns nästan alltid ansvariga online som kan fånga upp din fråga.

Öppettider

– Vad har lokalen för öppettider?

För labbmedlemmar är lokalen öppen 24/7, d.v.s dygnet runt alla dagar i veckan. Under nätter och helger kan den stora grinden utanför vara låst, då får du använda den lilla grinden bredvid som har kombinationslås. Källardörren får du access till med hjälp av en app (DanaLock) som kräver en smartphone med iOS eller Android som operativsystem.

För vanliga medlemmar är lokalen öppen de öppna kvällar som står i kalendern på hemsidan, den går även att prenumerera på som Google-kalender (länk).

– Kan jag komma förbi och titta utan att vara medlem?

Du är välkommen att besöka oss på de öppna kvällarna som är markerade i kalendern. Vi försöker ha en öppen kväll i veckan. På dessa öppna kvällar finns det alltid en lokalansvarig på plats som visar lokalen och svarar på frågor. Om man gillar det man ser går det att bli medlem på plats.

– Kan jag vara i lokalen utan att vara medlem?

Det finns tre situationer då du får vara i lokalen utan att vara medlem:

  1. Du deltar i en öppen workshop
  2. Du kommer förbi på en öppen kväll när en lokalansvarig finns på plats
  3. Du följer med en existerande labbmedlem som tar ansvar för dig

Observera att alternativ 2 och 3 syftar båda till att ge dig en möjlighet att se lokalen, ställa frågor och “prova på” innan du bestämmer dig om du vill bli medlem eller inte.

– Får man parkera utanför lokalen?

Under vardagar efter kl. 16:30 samt helger är det fritt att parkera utanför Folkuniversitetet, innanför grinden på höger sida mot träden/staketet. Behöver man parkera vardagar innan kl 16:30 så behöver man gå till Folkuniversitetets reception och be om att få ett parkeringsbevis att lägga i framrutan. Under nätter och helger kan stora grinden vara låst, och då behöver man låsa upp den med grindnyckeln som ligger i nyckeldosan vid lokalen, kom dock ihåg att låsa grinden efter dig när du lämnar lokalen.

– Låset in i lokalen fungerar inte / jag kommer inte in. Hur går jag tillväga?

När det gäller koder till grind och nyckeldosan så ska det stå i välkomstmailet du fick när du blev labbmedlem. För access till källardörren med DanaLock måste du efter registrering ha blivit tilldelat behörighet av någon av våra låsansvarige enligt instruktioner i välkomstmailet. Har du fått klartecken att du fått behörighet så behöver sedan appen internetåtkomst och tillgång till GPS för att kunna låsa upp, så slå på det om det inte är påslaget! Prova sedan att starta om/döda appen, sedan starta om telefonen. I DanaLock-appen finns även en funktion “Refresh keys” som löser många problem med inpasseringen. Fungerar det inte, kontakta våra lokalansvariga på mail umslokalansvariga@googlegroups.com, så kan de hjälpa dig.

Förvaring

– Hur fungerar det med förvaring av projekt och liknande mellan besöken på spacet?

Alla medlemmar med aktivt Labbmedlemskap får utnyttja de hyllor vi har till vänster innanför ingången till Studion, mittemot sofforna. Där får ni ställa större saker som får plats, eller en “Labblåda” som ni införskaffar själva. Vi rekommenderar en plastlåda av modell SmartStore Classic 45 (60x40x31cm) som säljs på många ställen, tex på Clas Ohlson, BauhausRusta. Ett antal sådana lådor kan eventuellt finnas i lager för försäljning till självkostnadspris vid självkostnadsbaren i studion, som tar Swish.

Alla lådor och saker som står i hyllan måste märkas upp tydligt med för och efternamn (ex: Pelle Svanslös). Om man har ett udda för- eller efternamn så räcker det med det ena eller det andra. Om du avser att ta en paus och inte vara aktiv labbmedlem under mer än en månads tid så skall du plocka hem din labblåda.

– Mitt projekt är mycket större än en labblåda, kan jag förvara det på spacet ändå?

Projekt som inte får plats i labbhyllan i Studion får ställas i det förråd vi har mittemot Verkstaden. Allt måste märkas upp tydligt med namn, mobilnummer och helst även hur länge du tänker låta de stå där. Projekt får bara stå där en kortare tid, så länge man arbetar på det. Om ett projekt avstannat, ska det tas hem.

Projekt som är ömtåliga eller är svåra att flytta får stå en kortare tid i Studion och Verkstaden om de går att ställa i respektive rum på ett sätt som gör att dom inte står i vägen, och är tydligt uppmärkta med namn och mobilnummer och det endast gäller kortare tid (maximalt enstaka vecka).

Projekt som inte är uppmärkta, står i vägen eller står kvar en längre tid kommer att tillfalla föreningen, och i längden kan komma att kastas.

Utrustning

– Jag skulle väldigt gärna vilja använda verktyg X, får jag använda det?

Alla medlemmar i föreningen får använda samtliga verktyg i våra lokaler, men ansvarar själva för att de används på ett korrekt och säkert sätt. Det enklaste är att kontakta en annan medlem som är kunnig, och få en liten introduktion.

Vi håller regelbundet (minst en gång per halvår) introduktioner i våra vanligaste verktyg, såsom 3D-skrivaren, lödstationerna och våra stora verktyg i verkstaden, såsom bandsågen. Om du efterfrågar en genomgång av något verktyg, kontakta den aktivitetsansvarige på mailaddressen christoffer@ramis.se för att visa ditt intresse, så kanske vi drar ihop en genomgång lite oftare.

– Jag vill gärna donera saker till föreningen, hur går jag tillväga?

Vi tar jättegärna emot verktyg, utrustning, och förbrukningsmaterial till lokalen, men innan ni lämnar saker i lokalen vill vi att ni hör av er till oss på vår mailaddress kansliet@uppsalamakerspace.se, eller skriver direkt till medlemmarna i en relevant Slack-kanal, t.ex “#lokalen”, och dubbelkollar att vi verkligen är intresserade. Är vi intresserade så får ni gärna komma på en av våra öppna kvällar och besöka oss (schema finns på hemsidan), eller komma överens om en annan tid när ni kan leverera sakerna! Vi uppskattar dock inte när det oannonserat dumpas saker i lokalen som ingen/väldigt få har användning av. Sådant kommer att slängas.

Här följer några exempel på vi gärna tar emot (men kontakta oss helst för säkerhets skull):

  • Verktyg och material för textilbearbetning, såsom symaskin, nålar, trådar
  • Verktyg och material för pappersbearbeten, såsom saxar, pennor, målarfärg
  • Arduinos och Raspberry Pi (behöver inte vara värstingmodellerna)
  • USB-minnen
  • SD-kort
  • USB-laddare/sladdar
  • Gamla laptops som är mindre än 10 år gamla
  • Elektronikkomponenter
  • Etikettskrivare

Material

– Kan jag ta av det material som finns i lokalen?

Som labbmedlem får du använda material som finns i lokalen inom rimliga gränser. Praktiskt betyder det att i verkstaden får du använda plankor, plywood, spik, skruv etc. I studion kan du plocka delar ur komponentskåpet som dioder, motstånd och naturligtvis använda lödtenn och skriva ut på 3D-skrivaren. I finrummet får du ta av det tyg som finns på rullarna och sy på symaskinerna. Observera att detta bara är exempel, det finns många fler sorters material i lokalen.

– Hur gör jag om jag förbrukat / kommer förbruka mycket material?

Vilken förbruktning är acceptabel och ligger “inom rimliga gränser”. Den omvända frågan är vad är “mycket” material?

Vi har idag inga hårda gränser, istället hoppas vi medlemmarna själva kan bedömma detta. Men för att ge en fingervisning så kan “mycket” material vara:

  • Många plankor av full längd,
  • Skriva ut mer än en halv rulle filament
  • Ta slut på mer än 5 meter tyg

– Hur gör jag om jag förbrukat / kommer förbruka mycket material?

Om du förbrukat mycket material så bör du fylla på motsvarande din ungefärliga förbrukning så snabbt som möjligt. Om du vet med dig att du kommer förbruka mycket material så är det förstås bäst att köpa in motsvarande redan innan. Om det tar längre tid än en dag eller två, särskilt om du nästan förbrukat allt av en sorts material så bör du säga till i slacken för att förvarna andra och tala om ungefär när du kommer ersätta materialet.

Om du inte har möjlighet att ersätta förbrukat material, t.ex. för att du saknar bil, så bör du säga till i förväg så motsvarande inköp kan planeras av någon annan som du får ersätta.

– Vad gör jag om material tar slut eller saknas?

Säg till ansvarig för respektive rum, om du inte vet vem det är kan du säga till i slacken så kommer den ansvarige se till att det köps in.

– Kan jag föreslå material till lokalen?

Självklart, och om det är något som efterfrågas av många och inte är för dyrt kommer det säkerligen att köpas in. Notera dock att det kan ta lite tid innan det köps in. Om du är otålig, prata med någon ansvarig och se om du kan hjälpa till genom att köpa in det själv till lokalen utifrån en överenskommen kvanitet och kvalitet. Det går fortare när man hjälps åt.

Om materialet är för dyrt eller inte efterfrågas av tillräckligt många så kan du behöva köpa in det för egna pengar.