Kurs i 3D-skrivare den 21 september kl 18-20

Ingen föranmälan krävs. Evenemanget är gratis för medlemmar i Uppsala Makerspace, men andra får även vara med för en engångsavgift på 90:-.

Vi går igenom grunderna i 3D-printing, hur det fungerar, hur man tar fram en modell, och hur man förbereder den för utskrift. Vi går även igenom det praktiska i handhavandet av våra 3D-skrivare på makerspacet. Denna introduktion hålls av Christoffer Ramqvist som 3D-printat sedan 2014.

Programmeringskurs för ungdomar, kursstart 18 september

Från och med nästa helg och varje lördag under hösten kommer vi att hålla en programmeringskurs för tonåringar/ungdomar (minimum 8 år).

Kostnad per student:
September till december: 400 kr för Uppsala Makerspace medlemmar, 600 kr för andra
Ålder: 8-18 år *
Krav: en bärbar dator med WiFi *
Första kursdagen: 18:e September 2021, kl 10-12
Dag: Varje lördag, utom på röda dagar, jullov och sommarlov

Ni måste inte närvara från första tillfället, utan kan börja när som helst. Föranmälan krävs inte, men om du vet att du kommer är det trevligt om du hör av dig till Richel: richel@richelbilderbeek.nl.

Att berätta för datorn vad den ska göra är kärnan inom programmering. Vill du också kunna göra det? Varje vecka kan du besöka oss och lära dig att göra något coolt (datorspel!) på datorn.

Först arbetar du dig igenom våra häften för att lära dig grunderna. Efter ditt första diplom får du joina ett programmeringslag. Och efter det, kanske du kommer att leda ditt eget lag! Ingen förkunskaper krävs.

Det viktigaste i kursen är att lära sig programmera tillsammans. Du börjar alltid med programmeringsspråket Processing. Därefter, när du är i ett lag, kan ni välja ert eget programmeringsspråk.

För mer information: se https://github.com/…/programmeringskurs_foer_tonaaringar

Byggardag 7 augusti

På lördag den 7 augusti klockan 13-17 har vi en byggardag i vår lokal. Vi samlas för att förbättra vår lokal. För de som är kvar till slutet bjuds det på Pizza!

Planen är att påbörja byggnation av sista väggen, sätta upp hyllor och verktygstavlor. Vår målsättningen är att alla saker från golven ska upp och få sin plats. Om tillräckligt många kommer kanske vi också kan få upp verktygstavlor och påbörja arbetet med en bättre spånsug.

Styrelsen hoppas många kan komma och hjälpa till. Angående situationen med Covid så ber vi alla att respektera varandra och hålla avstånd, vår lokal är stor så det ska inte vara något problem. Det finns också munskydd i lokalen och vår förhoppning är att många av de som kommer redan har vaccinerats.

Stängt tills vidare

På grund av den höga smittspridningen i samhället har styrelsen beslutat att återigen ställa in de öppna kvällarna för en period framöver. Vi hoppas att vi ser en ljusning riktigt snart, nu när vaccinationerna pågår för fullt, och att vi snart kommer att vara i full gång med all verksamhet igen.

Labbmedlemmar kan fortfarande vara i lokalen och syssla med sina egna projekt, under eget ansvar.

Är du nyfiken på föreningen och vill titta på lokalen? Skicka ett mejl till kansliet@uppsalamakerspace.se så kan vi arrangera en privat visning.

Extraordinarie årsmöte 2021 – online

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till ett extra årsmöte söndagen den 16 maj kl. 15.

På det ordinarie årsmötet lades det fram ett förslag på ändring av stadgarna som också godkändes. Men enligt de nuvarande stadgarna måste en stadgeändring för att godkännas röstas igenom med 3/4 majoritet på två på varandra följande årsmöten med minst 4 veckor emellan. Därför kallar vi nu till ett extraordinärt årsmöte där denna proposition kan avhandlas. Om stadgeändringen går igenom kommer vi också direkt göra styrelsen större genom att välja in ett antal suppleanter.

Årsmötet kommer genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar. 

Dokument

Notera att i den inledande texten i propositionen är en aning klumpigt skriven, det står att det är första gången propositionen tas upp och att det kan komma att kallas till ett nytt årsmöte senare (det vi nu kallar till). Vi valde att inte skriva om denna text då det skulle innebära att en ny proposition skapats formellt sätt. Det i sin tur skulle innebära att vi skulle behöva gå igenom och jämföra de två propositionerna och verifiera att de innehåller samma förslag till stadgeändringar.

Anslut till årsmötet enligt dessa 2 steg

  • Du ansluter till videomötet genom att besöka denna webbadress och inväntar att bli insläppt: https://meet.google.com/pgx-migi-wky.
  • Du går med i chatten – kanalen #årsmöte2021-2 på slack (Observera att detta kräver att du först måste gå med i föreningens slack om du inte redan gjort det tidigare.)

Förhållningsregler

För att undvika krångel med ljud så vill vi att alla utom de föredragande i årsmötet har sin mikrofon avstängd (muted). En utsedd person kommer bevaka chatten och ser till att medlemmarnas inlägg tas upp i mötet. Om det man vill säga är omfattande kan man begära få ordet till videokonferensen via stödet för handuppräckning i videokonferensen (detta då det kan ta tid att formulera sig skriftligen och ämnet hinner passera). Denna ordning gäller i första hand för det formella årsmötet då det är viktigt att det flyter på bra.

Hur man bäst deltar

Vi vet av erfarenhet att det är lättast att jobba samtidigt med slack och videokonferensen på dator men det går även att använda en mobil/surfplatta.

Från datorn fungerar Chrome bäst men övriga browsers som Firefox, Edge, Safari och även Explorer 11 ska fungera men då kan man behöva installera en plugin. Slack ska fungera på alla moderna webbläsare.

Från mobilen behöver man installera en app för Google Meet och Slack respektive.

Årsmöte 2021 – online

På samma sätt som förra året kommer årets årsmöte genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar. 

Dokument

Anslut till årsmötet enligt dessa 2 steg

Förhållningsregler

För att undvika krångel med ljud så vill vi att alla utom de föredragande i årsmötet har sin mikrofon avstängd (muted). En utsedd person kommer bevaka chatten och ser till att medlemmarnas inlägg tas upp i mötet. Om det man vill säga är omfattande kan man begära få ordet till videokonferensen via stödet för handuppräckning i videokonferensen (detta då det kan ta tid att formulera sig skriftligen och ämnet hinner passera). Denna ordning gäller i första hand för det formella årsmötet då det är viktigt att det flyter på bra.

Översiktlig agenda för dagen

  • 15:00 Formellt årsmöte
  • Informellt eftersnack
    • Den nya lokalen, status ombyggnation och inredning
    • Hur man engagerar sig?
    • Corona – Hur påverkas vår förening, vad är ok i dagsläget?
    • Ekonomi, idéer och tankar om hur vi förbättrar vår ekonomiska situation

Hur man bäst deltar

Vi vet av erfarenhet att det är lättast att jobba samtidigt med slack och videokonferensen på dator men det går även att använda en mobil/surfplatta.

Från datorn fungerar Chrome bäst men övriga browsers som Firefox, Edge, Safari och även Explorer 11 ska fungera men då kan man behöva installera en plugin. Slack ska fungera på alla moderna webbläsare.

Från mobilen behöver man installera en app för Google Meet och Slack respektive.

Årsmöte 2021

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till årsmöte den 28 mars kl. 15. På grund av rådande omständigheter kommer årsmötet genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar.

Dagordningen är i stort sett densamma som tidigare år. I år finns också en proposition att ta ställning till. Det är ett förslag till stadgeändringar där den viktigaste punkten är att vi vill kunna ha en större styrelse än den nuvarande begränsningen till 8 ledamöter. 

Efter det formella årsmötet kommer vi ha ett mer informellt medlemsmöte där vi kan diskutera fritt kring allehanda frågor, sannolikt blir det fokus på vår nya lokal och hur vi inreder den.

Vi kommer skicka ut fler mötesdokument och instruktioner hur man deltar på årsmötet lite senare.

Vi i styrelsen ser fram emot att träffa många av er då.

Kurs i 3D-printing: Teori & Praktik den 12-14 januari

UPPDATERING: Vi har lagt till ett till datum för Praktiken den 14 januari på grund av det stora intresset. Ni behöver endast boka ett tillfälle ett av datumen (13 & 14 jan). Har man redan anmält sig till den 13’e och vill byta till den 14’e så maila christoffer@ramis.se.

Årets första printerkurs! Vi har delat upp kursen i 2 tillfällen:

12 jan kl 18-20 – Introduktion till 3D-printing: Teori (endast online, obegränsade platser)
Möteslänk: https://meet.google.com/bxx-gorw-wqy
13/14 jan kl 17-21 – Introduktion till 3D-printing: Praktik (endast 30min pass på plats, begränsade platser)
Anmälan: https://simplesignup.se/private_event/176133/74d25890b4

All teori sker online detta tillfälle, och det praktiska går vi igenom dagen efter i lokalen på ett Coronasäkert sätt (begränsat med platser och i korta pass). Vill man bara delta i den ena av aktiviteterna är det ok! Denna kurs hålls av Christoffer Ramqvist som 3D-printat sedan 2014.

Under teoritillfället går vi igenom grunderna i 3D-printing, hur det fungerar, hur man tar fram en modell, och hur man förbereder den för utskrift. Platserna på detta tillfälle är obegränsat, och vi ser gärna att du även går vår praktiska introduktion som sker dagen efter! Vill man bara få en snabb introduktion av hur 3D-printing fungerar, utan att fördjupa sig i hur man använder 3D-skrivarna själv så kan välja att endast delta i början av webbmötet.

Platserna på vår praktiska introduktion dagarna efter är dock begränsade, så anmäl er i tid via formuläret i det evenemanget.
OBS: Anmäl er på följande formulär, begränsat med platser. 30min pass, boka endast 1 av dem: https://simplesignup.se/private_event/176133/74d25890b4
Vi går igenom det praktiska i handhavandet av våra 3D-skrivare. Vi ser gärna att du har gått vår teoretiska genomgång, som sker dagarna innan. Platserna på denna introduktion är begränsade för att säkerställa social distans, och vi bokar in fler tillfällen om intresset är stort.