Extraordinarie årsmöte 2021 – online

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till ett extra årsmöte söndagen den 16 maj kl. 15.

På det ordinarie årsmötet lades det fram ett förslag på ändring av stadgarna som också godkändes. Men enligt de nuvarande stadgarna måste en stadgeändring för att godkännas röstas igenom med 3/4 majoritet på två på varandra följande årsmöten med minst 4 veckor emellan. Därför kallar vi nu till ett extraordinärt årsmöte där denna proposition kan avhandlas. Om stadgeändringen går igenom kommer vi också direkt göra styrelsen större genom att välja in ett antal suppleanter.

Årsmötet kommer genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar.

Dokument

Notera att i den inledande texten i propositionen är en aning klumpigt skriven, det står att det är första gången propositionen tas upp och att det kan komma att kallas till ett nytt årsmöte senare (det vi nu kallar till). Vi valde att inte skriva om denna text då det skulle innebära att en ny proposition skapats formellt sätt. Det i sin tur skulle innebära att vi skulle behöva gå igenom och jämföra de två propositionerna och verifiera att de innehåller samma förslag till stadgeändringar.

Anslut till årsmötet enligt dessa 2 steg

• Du ansluter till videomötet genom att besöka denna webbadress och inväntar att bli insläppt: https://meet.google.com/pgx-migi-wky.
  • Du går med i chatten – kanalen #årsmöte2021-2 på slack (Observera att detta kräver att du först måste gå med i föreningens slack om du inte redan gjort det tidigare.)

Förhållningsregler

För att undvika krångel med ljud så vill vi att alla utom de föredragande i årsmötet har sin mikrofon avstängd (muted). En utsedd person kommer bevaka chatten och ser till att medlemmarnas inlägg tas upp i mötet. Om det man vill säga är omfattande kan man begära få ordet till videokonferensen via stödet för handuppräckning i videokonferensen (detta då det kan ta tid att formulera sig skriftligen och ämnet hinner passera). Denna ordning gäller i första hand för det formella årsmötet då det är viktigt att det flyter på bra.

Hur man bäst deltar

Vi vet av erfarenhet att det är lättast att jobba samtidigt med slack och videokonferensen på dator men det går även att använda en mobil/surfplatta.

Från datorn fungerar Chrome bäst men övriga browsers som Firefox, Edge, Safari och även Explorer 11 ska fungera men då kan man behöva installera en plugin. Slack ska fungera på alla moderna webbläsare.

Från mobilen behöver man installera en app för Google Meet och Slack respektive.