Extraordinarie årsmöte 2021 – online

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till ett extra årsmöte söndagen den 16 maj kl. 15.

På det ordinarie årsmötet lades det fram ett förslag på ändring av stadgarna som också godkändes. Men enligt de nuvarande stadgarna måste en stadgeändring för att godkännas röstas igenom med 3/4 majoritet på två på varandra följande årsmöten med minst 4 veckor emellan. Därför kallar vi nu till ett extraordinärt årsmöte där denna proposition kan avhandlas. Om stadgeändringen går igenom kommer vi också direkt göra styrelsen större genom att välja in ett antal suppleanter.

Årsmötet kommer genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar. 

Dokument

Notera att i den inledande texten i propositionen är en aning klumpigt skriven, det står att det är första gången propositionen tas upp och att det kan komma att kallas till ett nytt årsmöte senare (det vi nu kallar till). Vi valde att inte skriva om denna text då det skulle innebära att en ny proposition skapats formellt sätt. Det i sin tur skulle innebära att vi skulle behöva gå igenom och jämföra de två propositionerna och verifiera att de innehåller samma förslag till stadgeändringar.

Anslut till årsmötet enligt dessa 2 steg

  • Du ansluter till videomötet genom att besöka denna webbadress och inväntar att bli insläppt: https://meet.google.com/pgx-migi-wky.
  • Du går med i chatten – kanalen #årsmöte2021-2 på slack (Observera att detta kräver att du först måste gå med i föreningens slack om du inte redan gjort det tidigare.)

Förhållningsregler

För att undvika krångel med ljud så vill vi att alla utom de föredragande i årsmötet har sin mikrofon avstängd (muted). En utsedd person kommer bevaka chatten och ser till att medlemmarnas inlägg tas upp i mötet. Om det man vill säga är omfattande kan man begära få ordet till videokonferensen via stödet för handuppräckning i videokonferensen (detta då det kan ta tid att formulera sig skriftligen och ämnet hinner passera). Denna ordning gäller i första hand för det formella årsmötet då det är viktigt att det flyter på bra.

Hur man bäst deltar

Vi vet av erfarenhet att det är lättast att jobba samtidigt med slack och videokonferensen på dator men det går även att använda en mobil/surfplatta.

Från datorn fungerar Chrome bäst men övriga browsers som Firefox, Edge, Safari och även Explorer 11 ska fungera men då kan man behöva installera en plugin. Slack ska fungera på alla moderna webbläsare.

Från mobilen behöver man installera en app för Google Meet och Slack respektive.

Årsmöte 2021 – online

På samma sätt som förra året kommer årets årsmöte genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar. 

Dokument

Anslut till årsmötet enligt dessa 2 steg

Förhållningsregler

För att undvika krångel med ljud så vill vi att alla utom de föredragande i årsmötet har sin mikrofon avstängd (muted). En utsedd person kommer bevaka chatten och ser till att medlemmarnas inlägg tas upp i mötet. Om det man vill säga är omfattande kan man begära få ordet till videokonferensen via stödet för handuppräckning i videokonferensen (detta då det kan ta tid att formulera sig skriftligen och ämnet hinner passera). Denna ordning gäller i första hand för det formella årsmötet då det är viktigt att det flyter på bra.

Översiktlig agenda för dagen

  • 15:00 Formellt årsmöte
  • Informellt eftersnack
    • Den nya lokalen, status ombyggnation och inredning
    • Hur man engagerar sig?
    • Corona – Hur påverkas vår förening, vad är ok i dagsläget?
    • Ekonomi, idéer och tankar om hur vi förbättrar vår ekonomiska situation

Hur man bäst deltar

Vi vet av erfarenhet att det är lättast att jobba samtidigt med slack och videokonferensen på dator men det går även att använda en mobil/surfplatta.

Från datorn fungerar Chrome bäst men övriga browsers som Firefox, Edge, Safari och även Explorer 11 ska fungera men då kan man behöva installera en plugin. Slack ska fungera på alla moderna webbläsare.

Från mobilen behöver man installera en app för Google Meet och Slack respektive.

Årsmöte 2021

Styrelsen välkomnar alla medlemmar till årsmöte den 28 mars kl. 15. På grund av rådande omständigheter kommer årsmötet genomföras online genom en kombination av ett videomöte där all information föredras och en chatt där vi kommunicerar med varandra skriftligen samt genomför omröstningar.

Dagordningen är i stort sett densamma som tidigare år. I år finns också en proposition att ta ställning till. Det är ett förslag till stadgeändringar där den viktigaste punkten är att vi vill kunna ha en större styrelse än den nuvarande begränsningen till 8 ledamöter. 

Efter det formella årsmötet kommer vi ha ett mer informellt medlemsmöte där vi kan diskutera fritt kring allehanda frågor, sannolikt blir det fokus på vår nya lokal och hur vi inreder den.

Vi kommer skicka ut fler mötesdokument och instruktioner hur man deltar på årsmötet lite senare.

Vi i styrelsen ser fram emot att träffa många av er då.

Kurs i 3D-printing: Teori & Praktik den 12-14 januari

UPPDATERING: Vi har lagt till ett till datum för Praktiken den 14 januari på grund av det stora intresset. Ni behöver endast boka ett tillfälle ett av datumen (13 & 14 jan). Har man redan anmält sig till den 13’e och vill byta till den 14’e så maila christoffer@ramis.se.

Årets första printerkurs! Vi har delat upp kursen i 2 tillfällen:

12 jan kl 18-20 – Introduktion till 3D-printing: Teori (endast online, obegränsade platser)
Möteslänk: https://meet.google.com/bxx-gorw-wqy
13/14 jan kl 17-21 – Introduktion till 3D-printing: Praktik (endast 30min pass på plats, begränsade platser)
Anmälan: https://simplesignup.se/private_event/176133/74d25890b4

All teori sker online detta tillfälle, och det praktiska går vi igenom dagen efter i lokalen på ett Coronasäkert sätt (begränsat med platser och i korta pass). Vill man bara delta i den ena av aktiviteterna är det ok! Denna kurs hålls av Christoffer Ramqvist som 3D-printat sedan 2014.

Under teoritillfället går vi igenom grunderna i 3D-printing, hur det fungerar, hur man tar fram en modell, och hur man förbereder den för utskrift. Platserna på detta tillfälle är obegränsat, och vi ser gärna att du även går vår praktiska introduktion som sker dagen efter! Vill man bara få en snabb introduktion av hur 3D-printing fungerar, utan att fördjupa sig i hur man använder 3D-skrivarna själv så kan välja att endast delta i början av webbmötet.

Platserna på vår praktiska introduktion dagarna efter är dock begränsade, så anmäl er i tid via formuläret i det evenemanget.
OBS: Anmäl er på följande formulär, begränsat med platser. 30min pass, boka endast 1 av dem: https://simplesignup.se/private_event/176133/74d25890b4
Vi går igenom det praktiska i handhavandet av våra 3D-skrivare. Vi ser gärna att du har gått vår teoretiska genomgång, som sker dagarna innan. Platserna på denna introduktion är begränsade för att säkerställa social distans, och vi bokar in fler tillfällen om intresset är stort.

Ny lokal och nytt år

Tusen tack till alla som har huggit i och hjälpt till med den första delen av flytten. Det är ett styvt jobb vi har gjort.

Tack också till alla som har skänkt möbler och annat. Vi saknar fortfarande en soffgrupp (den gamla tyckte vi inte var värd att flytta med oss), så vi tar gärna emot tips på sådana som skänkes eller säljes billigt.

Med den nya fina lokalen kommer vår ekonomi att bli mer ansträngd (se mer under rubriken Ekonomi nedan). Tack till alla som har donerat pengar! Föreningen tar tacksamt emot alla bidrag. Har du möjlighet att ge något kan du betala in det på samma sätt som medlemsavgiften (bankgiro 584-8056 eller swish 123 056 57 47) men för att förenkla för vår kassör Manuel Umlauf är det bäst att göra donationen som en separat inbetalning och märka den med “donation”.

OBS: Hämta dina egna projekt och eget material om du har något som står kvar i den gamla lokalen! Vi kommer att rensa och slänga, så alla som har något de vill ta reda på måste hämta det senast den 22 januari. Den gamla lokalen kommer att hållas öppen vid flera tillfällen fram till dess, se nedan. 

Några viktiga datum (se Slack för exakta tider):

2 jan         Danalock flyttas, labbmedlemmar får inpassering på Ekeby Bruk 6M

9 jan         (preliminärt) Vi hyr lastbil och flyttar verkstaden

22 jan        Sista dagen att hämta projekt och material i lokalen, innan vi rensar och slänger

23-24 jan    Flytt- och städhelg

30-31 jan    Flytt- och städhelg

Övriga öppettider:

7 jan        18-20 Öppet i gamla lokalen: hämta projekt och material

7 jan        18-20 Öppet i nya lokalen

12 jan        18-20 Öppet i nya lokalen

14 jan        18-20 Öppet i gamla lokalen: hämta projekt och material

17 jan        13-17 Öppet i nya lokalen

20 jan        18-20 Öppet i nya lokalen

22 jan        18:30-20:30 Öppet i gamla lokalen: hämta projekt och material

PRAKTISKT KRING GAMLA LOKALEN

Vi har ännu inte flyttat verkstaden med dess stora verktyg. Ganska mycket annat, bland annat i förrådet, står också kvar. Fram till och med den 1 januari kommer alla labbmedlemmar fortfarande att kunna komma in på Bergsbrunnagatan, men den 2 januari flyttar vi Danalock till Ekeby Bruk. Efter det kommer den gamla lokalen i stort sett att vara otillgänglig, och det är inte meningen att vi ska ha någon aktivitet där längre. 

Eftersom Folkuniversitetet gav oss möjlighet att förvara saker här januari ut kommer vi att ta flytten pö om pö, så att vi inte behöver jäkta och inte heller vara för många på plats på samma gång. Det stora lasset då vi flyttar verkstaden kommer att gå den 9 januari (preliminärt).

Notera att de två sista helgerna i januari kommer att användas till att tömma det sista. Då har vi tänkt att passa på att rensa ut och slänga saker som ingen längre känns vid, kvarlämnade gamla projekt och material som inte bedöms vara intressant för föreningen att spara.

PRAKTISKT I NYA LOKALEN

Många av våra saker har redan flyttat till den nya lokalen, men officiellt är det inte vår lokal förrän den 1 januari. Därför har vi inte någon reguljär Makerspace-verksamhet i vår nya lokal förrän efter nyår. Inpassering med Danalock ska installeras den 2 januari, och efter det ska det i princip vara möjligt att syssla med sina egna projekt på plats – även om det i praktiken är svårt i början innan vi har kommit i ordning. För att få klart lokalen är alla labbmedlemmar välkomna att hjälpa till med att ställa i ordning på de tider det passar dem bäst.

Vi planerar att komma igång med viss verksamhet, bland annat 3D-skrivarkurs, så snart vi har en utarbetad plan för hur vi ska göra det på ett smittsäkert sätt.

Under januari och framåt kommer vi också att ordna tillfällen då lokalen är öppen för medlemmar som vill vara med och göra i ordning. Det blir den 12, 17 och 20 januari. Samtidigt kommer vi att erbjuda alla som vill se lokalen en rundvisning. De som är nyfikna och funderar på att bli medlemmar är välkomna att komma dit och ta en titt då. Om för många kommer samtidigt kan vi behöva begränsa antalet som kommer in. 

Vi behöver en grupp personer som vill arbeta med planeringen och inredningen av lokalen. Vill du vara med? Gå med i kanalen #nylokal på Slack, och be att få tillgång till Trellotavlan. Här finns en beskrivning av gruppen och vad den är tänkt att göra: https://wiki.uppsalamakerspace.se/Grupper/inredning

EKONOMI

Vår nya lokal är mycket större och ger oss nya möjligheter som vi inte hade på vårt förra ställe. Nackdelen är att det är dyrare. Bara hyran ligger på 144 000 kr/år, och sedan tillkommer el, bredband, med mera. Med nuvarande medlemsbas får vi in ungefär 125 000 kr/år i medlemsavgifter, vilket hittills har räckt. Nu kommer vi dock raskt att tömma våra besparingar om vi inte kan få större inkomster, och det vore synd om vi inte har möjlighet att förnya och förbättra våra verktyg och maskiner.

Vi har fått ett bidrag från kommunen och flera generösa donationer från medlemmar, men vi behöver tänka igenom finansieringen långsiktigt. Styrelsen hoppas att några personer kan engagera sig i frågan. Här finns en beskrivning av det ekonomiska läget och vad som behöver göras: https://wiki.uppsalamakerspace.se/Grupper/finansiering

Vill du vara med? Gå med i kanalen #finansiering på Slack.

SMITTSÄKERT MAKERSPACE

Vår nya lokal är stor och luftig. För att inte riskera att vi sprider någon smitta behöver vi använda sunt förnuft och sprida ut oss, och inte vara så många på plats samtidigt att det bli trångt.

Samma instruktioner som tidigare gäller: alla måste tänka sig för, använda handsprit, och inte komma till lokalen ifall man har något förkylningsliknande symtom.

Kom ihåg att vi också har ett virtuellt Makerspace, där det går att hänga i en videokonferens med andra makers som bygger, fixar eller pysslar hemma.

Göra i ordning / inreda Uppsala Makerspace nya lokal

Hej makers,
Imorgon söndag 27 dec & lördag 2 jan kl 10-18 kommer vi att vara på plats och plocka i ordning / inreda vår nya Lokal i Ekebybruk. De medlemmar som vill hjälpa till får gärna vara med, man kan vara på plats vilken tid man vill! Vill man besöka oss för att bara titta på lokalerna och ställa frågor så går det också bra, vi kommer att hålla nere antalet personer i varje rum, och då de nya lokalerna är väldigt rymliga så kommer det att bli lättare att hålla social distans. Tvål och handsprit kommer också att finnas på plats.

Missar man dessa tillfällen så kommer det att finnas fler tillfällen under januari. Det finns betalparkering bredvid lokalen för de som kommer med bil.

Vi har en ny lokal!

Idag har Uppsala Makerspace äntligen skrivit på kontrakt för att flytta in i en ny lokal! Adressen är Ekebybruk 6M och innebär en fantastisk möjlighet för oss att ta nästa steg i utvecklingen då den är över 3 gånger så stor som den vi har idag. Lokalen är dessutom avsevärt fräschare och är belägen på markplan vilket gör att den har bra ljusinsläpp. Vi vet ännu inte hur vi ska disponera lokalen, men vår förhoppning är att många medlemmar ska känna ett engagemang med att flytta och utveckla vår verksamhet vidare där.

Rent formellt får vi inte påbörja vår verksamhet i lokalen förrän efter årsskiftet, men vår hyresvärd Uppsala kommun har gett oss möjligheten att börja flytta över saker redan nu. Samtidigt har Folkuniversitetet också gett oss lite ytterligare respit med att flytta ut, vi har delar av januari på oss att helt utrymma de lokaler vi har nu.
Redan nu i helgen (12-13 dec) kommer vi påbörja flytten och behöver mycket hjälp både i vår gamla lokal och den nya. Både för att packa och för att lasta i och ur saker. Vi har en chattkanal #nylokal i Slack där detta diskuteras. Det går också mycket bra att höra av sig med ett PM direkt till någon av oss i styrelsen så kan vi tipsa om hur ni bäst hjälper till. Har ni tillgång till släpvagn så skulle vi också uppskatta det!

Vi tror den nya lokalen kommer bli fantastisk på många sätt, men det innebär också att vi kommer ha betydligt större utgifter. Rent krasst så går ekonomin inte ihop med de medlemsintäkter vi har i dag. Styrelsen håller på att titta på olika lösningar som till exempel bidrag och justerade medlemsavgifter. För tillfället har vi dock sagt att vi vill undersöka hur flytten påverkar vår medlemsbas innan vi gör några ändringar.
Med det sagt skulle vi vilja uppmuntra de medlemmar som tidigare avvaktat att nu förnya sitt medlemskap. Vi skulle också uppskatta om det finns medlemmar som vill och har möjlighet att bidra lite extra för att ge föreningen en bra start i den nya lokalen. Om en del medlemmar betalade 50% mer eller till och med dubbla avgiften skulle nästa års budget se betydligt bättre ut.

Vi hoppas möta många av er i nya lokalen, kanske redan nu till helgen.

Styrelsen

De öppna kvällarna är inställda tills vidare

Styrelsen har beslutat att vi inte håller några öppna och utåtriktade aktiviteter nu medan Uppsala har särskilda råd för att begränsa spridningen av coronaviruset.

Alla som har labbmedlemskap kan som vanligt komma in i lokalerna när de själva vill, och då tar var och en eget ansvar för att inte orsaka någon trängsel. Precis som tidigare ber vi dig att tvätta händerna och hålla visst avstånd till andra, och stanna hemma om du har symptom på luftvägsinfektion.

Vi behöver en ny lokal

Vi har de senaste dagarna fått besked från Folkuniversitetet att vi inte kan vara kvar i de lokaler vi har nu. Det besked vi har fått visar på att det är en fråga om platsbrist:

I och med expansionen på gymnasiesidan har vi ett större behov att få disponera lokalerna för egen del. Samtidigt är vi pga. Coronapandemin tvungna att disponera mer yta på plan 1 och 2, varför källarutrymmet i större utsträckning behöver disponeras för förvaring och arkivering.

Det är naturligtvis tråkigt, men det går samtidigt att se något positivt i det hela. Den nuvarande lokalen är inte optimal och vi hade ändå förr eller senare behövt leta efter en lokal som är större och mer ändamålsenlig.

Som det ser ut kommer vi behöva flytta ut till årsskiftet vilket gör att vi har ganska precis fyra månader på oss att hitta en ny lokal. Vi behöver alltså sätta igång processen att hitta en ny lokal tämligen omedelbart.

Styrelsen ser gärna att det bildas en flyttgrupp bestående av engagerade medlemmar som vill hjälpa till att leta lokal, utreda alternativ, undersöka möjligheter till extern finansiering samt regelbundet kommunicera ut framstegen till övriga medlemmar. Vi tror det är viktigt att processen är så transparent som möjligt mot hela medlemsbasen. Utöver flyttgruppen har vi satt upp ett formulär för att kunna samla in förslag från alla medlemmar, detta för att göra det enkelt att tipsa om olika alternativ för de som inte har möjlighet att aktivt delta i flyttgruppens arbete.

Vår nuvarande lokal består som bekant av flera rum och förråd som sammantaget motsvarar strax över 100 kvadratmeter. Hur sparsmakade vi kan vara kring en ny lokal återstår att se, men följande målbild tror vi de flesta av våra medlemmar kan hålla med om är ett minimum:

  1. Mer än 100 kvadratmeter, närmare 200 kvadratmeter vore bra.
  2. Lokalen bör ha delvis industrikaraktär och bestå av flera rum / gå att avdela så att vi kan jobba både med grövre arbeten i trä / metall och mer renare arbeten som elektronik, textilslöjd osv.
  3. Vi måste ha tillgång till lokalen 24/7 och kunna administrera åtkomst till våra medlemmar på ett smidigt sätt.

Till detta går det lägga till många olika egenskaper, t.ex. närhet till centrum, parkeringsmöjligheter, våtrum, möjlighet att jobba med heta arbeten osv. Men exakt hur alla de här olika egenskaperna ska vägas mot varandra är något som en flyttgrupp får jobba med i nästa steg.

Från styrelsens sida föreslår vi att arbetet med att leta efter lokal påbörjas omedelbart i två fora:

  1. Vi etablerar en slackkanal #nylokal där vi hoppas många medlemmar som är intresserade går in och engagerar sig.
  2. Vi har ett första fysiskt planeringsmöte på lördag 5/9 i en av Folkuniversitetets större lokaler kl. 14. Vi hoppas att många har möjlighet att vara på plats. Vi kommer ta anteckningar och dela med oss i slackkanalen förstås.

Vi tror att ni säkert har många funderingar, och från styrelsens sida har vi tyvärr inte alla svar ännu. Men vi kan kort belysa frågan om hur ekonomin ser ut och hur vi hanterar situationen om vi inte hittar en lokal:

  • Vår nuvarande medlemsbas tillåter en hyra på cirka 8000 kr i månaden utan att söka vidare bidrag. Vi har också en viss buffert (cirka 90 000 kr) som vi sparat ihop för investeringar i nuvarande lokal som kan användas för övergångskostnader.
  • Om vi inte hittar en lokal i tid kommer vi behöva magasinera våra verktyg och vårt material. Det är förstås något vi kommer jobba hårt på att undvika, men från styrelsens sida kommer vi ha planer för detta också om det skulle behövas.

Vi ser fram emot att föra en vidare dialog i vår slackkanal #nylokal och mötas på lördag den 5 september kl. 14. Vi sätter upp information på dörren till lokalen om var mötet är och skickar också ut information innan.

Hälsningar från styrelsen

Uppdatering angående visir tillverkade under mars-april 2020

Arbetsmiljöverket har under den senaste tiden gjort kontroller av Uppsalas äldreboenden, vilket visat att flera sorters icke-godkända visir utan CE-märkning används. En av de modellerna som påträffats är de visirbågar som Uppsala Makerspace varit med och 3D-printat, efter liknande initiativ i andra delar av Sverige.

Vi är bekymrade över att visiren fortfarande används, då de endast var tänkt som en tillfällig egentillverkad lösning i mars-april då ingen skyddsutrustning gick att få tag på ute på marknaden. Uppsala Makerspace hjälpte till att tillverka visirbågar i slutet av mars till mitten av april, och levererade de sista bågarna till Uppsala Kommun den 28 april, då det fortfarande var stor brist på skyddsutrustning på marknaden. Vi var väldigt tydliga i den information vi skickade ut tillsammans med visirbågarna att de inte är godkända, och att de räknas som egentillverkad utrustning som inte får användas om godkänd utrustning kan inköpas, med stöd av reglerna för Egentillverkade prudukter i ”Användning av medicintekniska produkter i hälso- och sjukvården (SOSFS 2008:1)”. Vi kommer att kontakta Uppsala Kommun för att påminna de verksamheter som visirbågarna har skickats till att de inte längre får användas, då godkänd skyddsutrustning sedan länge går att få tag på ute på marknaden. Varken Uppsala Makerspace eller andra volontärer har tagit betalt för något, utan alla inblandade jobbade med detta ideéllt under mars-april.